Tuesday, July 28, 2009

Sahabat Lama (4)


Aku sambung lagi cerita aku dan sahabat sekolah menengah semasa di Perlis.

Memang itulah ceritera hidup yang indah bagi aku. Aku dalam proses mengenal erti persahabatan, erti kasih-sayang sesama insan yang tiada sebarang pertalian darah, berbeza loghat percakapan, berbeza cara hidup, berbeza suasana hidup.

Perbezaan pertama aku rasai semasa di Tingkatan 1. Semasa kami semua bersembahyang jemaah Subuh aku jadi keliru, kenapa tiada doa Qunut. Terjadi sedikit pertikaman lidah antara aku dan beberapa teman-teman yang berasal dari Perlis, engkau sembahyang tak betul, kami sembahyang betul. Waktu itu kami begitu naif, apa yang diajar oleh ibu-bapa dan guru agama di kampung itulah yang terbaik. Fikiran masih belum didedahkan dengan pelbagaian Mazhab. Mujur lama-kelamaan aku dapat menerima bahawa sembahyang Subuh di Perlis tidak ada bacaan Qunut, sama seperti keadaannya di Mekah.

Perbezaan suasana sekitar juga mengujakan. Kampung aku penuh dengan tumbuhan getah dan pokok dusun buah-buahan. Di Perlis aku memandang keindahan sawah padi. Di kejauhan bukit-bukit batu kapur bercacak berkelumpu, menjadikan lanskap alam yang sangat indah. Dan aku jatuh cinta dengan keindahan itu. Sehingga kini pun selang setahun aku menjadikan Perlis destinasi percutian hujung minggu apabila kau rindu pada keindahan sawahnya, taliairnya yang jernih, bukit batu kapurnya yang indah, ladang tebu Chuping yang terbentang..bak pemandangan Prairie. Dan setiap kali itu juga aku terkenang saat meniti celah-celah batas sawah padi yang menguning semasa berkunjung ke rumah Jamilah, Suraini dan Kak Liza. Angin sawah yang bertiup tanpa pencemaran sangat menyegarkan.

Loghat Perlis lebih pekat daripada Pulau Pinang. Aku akhirnya terikut-ikut dengan sebutan tersebut, maklumlah selama 5 tahun di Perlis, itulah loghat yang keluar-masuk di telinga ku. Bagi aku orang Perlis suka bergurau, kalau bergurau bunyinya kasar, tapi itulah tanda kemesraan, dan kemesraan itulah yang kekal di hati sehingga kini.

Bukan aku saja yang masih tidak jemu bernostalgia seperti ini. Tapi tanyalah kebanyakan bekas penghuni daerah ini, mereka ramai yang masih merindu kenangan itu. Kerana itu tidak hairan bila saling bertemu dalam blog, atau laman web, atau majlis re-union atau kini "facebook", kerinduan dan kemesraan itu jelas terpancar.

Paling aku sedih ayat dari seorang abang senior yang menghadiri majlis re-union - "mungkin ini kali terakhir kita dapat bertemu, tahun depan mungkin ada aral melintang, mungkin ada yang akan mengadap Tuhan, jadikan perjumpaan ini yang paling manis untuk dikenang".

Oh sayunya.

No comments: