Thursday, April 1, 2010

Bahasa Jiwa Bangsa



Mula-mula baca aku tergelak besar. Karangan budak sekolah rendah yang tak ada idea agaknya. Aku pinjam artikel di atas dari blog kamabakar.blogspot.com kepunyaan Kak Puteri.

Tapi selepas beberapa ketika, aku merasa sedih. Isyyy .. apa sudah jadi dengan tahap penguasaan Bahasa Malaysia oleh anak-anak kita. Kasihan memikirkan. Kasihan juga dengan guru-guru yang terpaksa berhadapan dengan berpuluh-puluh karangan sebegini yang boleh mencabar tahap kesabaran mereka. Bahasa yang digunakan terlalu mudah, idea yang tidak berkembang jauh .. pusing-pusing ayat yang sama diulang-ulang "buka pintu .. nampak hantu ... ketuk pintu . .buka pintu .. nampak hantu" Ohhh!!

Mungkin ini generasi sekarang, yang malas membaca, yang malas menulis. Kalau menulis ayat sekerat-sekerat yang sukar difahami macam dalam mesej SMS "kta x mo g umah ko hai ni". Kalau sudah terbiasa menggunakan perkataan malas sebegini, lama-lama pelajar akan jadi miskin perbendaharaan kata (Vocabulary). Bukan untuk Bahasa Malaysia sahaja, Bahasa Inggeris juga menghadapi masalah yang sama. Akhirnya anak-anak yang akan menjadi penyambung warisan yang mendaulatkan bahasa kita semakin pupus.

Apa perlu kita buat? Mari fikirkan bersama.

No comments: