Tuesday, April 27, 2010

Ziarah Madinah (9 Mac 2003)

Di kebun tamar Madinah

masjid qiblatain
Masjid Qiblatain, Madinah

Seawal 7.30 pagi kami telah bertolak keluar dari Madinah Hilton. Jalanraya penuh sesak dengan kenderaan, memandangkan ketika ini penduduk Madinah sedang sibuk untuk keluar ke pejabat dan kanak-kanak pula dalam perjalanan ke sekolah.

Setelah menempuh perjalanan yang agak jauh, kami tiba ke Jabal Uhud. Jabal Uhud yang merupakan bukit tunggal berwarna kemerahan terkenal kerana di sinilah berlakunya peperangan melibatkan Muslimin Madinah dengan kaum musyrikin Mekah. Diriwayatkan tentera Islam yang hanya seramai 700 orang menentang tentera musyrikin seramai 3000 orang. Ramai tentera Islam yang gugur syahid di sini termasuklah bapa saudara Nabi Muhammad SAW iaitu Hamzah bin Abdul Muthalib. Di sini kita dapat melihat kawasan pemakaman para syuhada hanya dari luar kawasan berpagar.

Dari sini kami bertolak pula ke kebun tamar yang dimiliki oleh seorang rakyat Malaysia yang bermastautin di Madinah. Sayang sekali ketika ini bukan musim tamar berbuah, jadi kami tidak dapat menyaksikan bagaimana bentuk tamar pada pokok, bagaimana ia dipetik atau diproses. Sesuatu yang menakjubkan apabila air yang kami minum dari mata air di kebun ini terasa masin, seolah-olah bercampur air laut.

Seterusnya kami pergi pula ke Masjid Qiblatain atau "masjid dua qiblat". Masjid ini pada mulanya dikenali sebagai Masjid Bani Salamah. Pada masa itu, qiblat umat Islam adalah mengadap ke arah Masjidil Aqsa di Baitul Muqaddis. Pada satu hari dalam bulan Rejab tahun kedua Hijrah, semasa Nabi Muhammad SAW sedang menunaikan solat zohor tiba-tiba turun wahyu iaitu ayat 144 Surah Al Baqarah yang memerintahkan Baginda menukarkan arah qiblat mengadap ke Baitullah di Mekah. Setelah menerima wahyu tersebut Baginda menyambung solat dengan mengadap ke arah Baitullah dan nama masjid ini diubah kepada Masjid Qiblatain. Kami tidak melepaskan peluang menunai solat sunat di masjid yang penuh bersejarah kepada semua umat Islam ini.

Selesai lawatan ini, kami kembali ke Madinah untuk menyuci diri sebelum menunaikan solat Zohor di Masjid Nabawi.


No comments: