Friday, April 30, 2010

Hari-hari Terakhir di Madinah

Beberapa hari sebelum berangkat pulang dari Madinah, Abah demam. Selera makannya hilang. Aku pun sebenarnya sudah jemu dengan makanan yang disediakan oleh kumpulan JT, walaupun menunya mewah, tetapi apabila lebih 40 hari berturut-turut makan masakan tukang masak yang sama, selera jadi semakin pudar. Kami menyelusuri Kota Madinah mencari makanan yang berbeza. Berjumpa Restoran Tajza Chicken, ayam panggang yang dibakar dan dimakan bersama sayur dan roti, mengingatkan aku kepada ayam di Kenny Rogers Roaster. Keesukannya kami menjamu selera di KFC pulak.

Mujurnya demam Abah cepat lega, kerana perjalanan balik ke Malaysia nanti akan memerlukan tenaga yang banyak bagi perjalanan yang panjang.

Kami juga pernah terlewat untuk solat Subuh di Masjid Nabawi, sedar-sedar dari tidur ketika Bilal hampir menamatkan azan. Apa lagi berebut kami berempat ke masjid tanpa sempat mandi. Mujurnya hotel terletak berhampiran pintu Masjid Nabawi dan solat Subuh pula hanya dimulakan 15 minit selesai azan dilaungkan.

Semasa di Madinah juga aku sempat menempah sepasang jubah. Di kedai tersebut terdapat pelbagai kain untuk jubah dari pelbagai warna dan corak berhiasa manik dan labuci. Setelah selesai dipilih kain yang dikehendaki, pekedai akan meminta kita menyarungkan salah satu jubah contoh yang disediakan dalam saiz XS, S, M, L, XL dan XXL. Ukuran jubah yang kita tempah adalah mengikut ukuran contoh yang paling sesuai dipakai. Pekedai Arab lelaki itu langsung tidak menyentuh tubuh kita. Pakaian akan siap keesukan harinya dengan bayaran yang sangat murah, 10 Rial sahaja (amboi murahnya).

Sepanjang di Madinah setiap petang selepas solat Asar, Ustaz TM Fouzi masih menjalankan kuliah Ugama selama kira-kira 1.30 jam. Topik kuliah lebih umum seperti "Mengenal Allah", "Akhlak Muslim", "Silaturrahim" dan sebagainya. Semasa di Madinah jemaah telah kurang membeli-belah. Memandangkan kami antara jemaah haji terakhir berada di Madinah (termasuk sebahagian kecil jemaah dari Indonesia dan India/Pakistan), barangan jualan telah berkurangan. Tiada lagi gerai-gerai jualan di tepi jalan, semua barang perlu dibeli di kedai-kedai atau supermarket sahaja.

Kami juga telah mula mengemas barangan untuk dibawa pulang ke Malaysia. Ketika ini emosi bercampur-baur, mula merasa rindu untuk bertemu anak-anak, tetapi pada masa yang sama rasanya tidak mahu meninggalkan tanah suci ini.

No comments: