Monday, April 12, 2010

Madinah Al Munawwarah (6 Mac 2003)

Bahagian dalam Madinah Hilton

Masjid Nabawi dari Restoran Hilton Madinah

Jam 7.30 pagi kami tiba di Madinah setelah melalui perjalanan hampir 8 jam dari Tanah Suci Mekah. Sepanjang perjalanan tersebut, ada jemaah yang tidur dan ramai juga yang tanpa jemu berselawat memuji Nabi Junjungan, tidak sabar untuk kami sampai ke bumi di mana Baginda disemadikan. Kami berhenti di dua lokasi untuk beristirehat dan solat Subuh. Aku tidak mencatatkan nama kedua-dua perhentian tersebut.

Di Madinah kami menginap di Madinah Hilton yang terletak beberapa meter sahaja dari pintu masuk ke Masjid Nabawi. Sekali lagi aku berkongsi bilik dengan Abah dan kedua-dua iparku. AKu merasakan bilik di Madinah Hilton lebih kecil berbanding dengan bilik-bilik Hotel Ajyad dan Hotel Al Massa yang kami diami semasa di Mekah. Sayang sekali tingkap bilik ku tidak menghadap ke arah Masjid Nabawi sebalik nya mengadap kawasan lapang yang dipenuhi oleh kenderaan terutama sekali bas-bas pengangkutan jemaah haji.

Setelah membersih diri dan berwuduk, kami dibawa oleh petugas Kumpulan JT untuk pergi ke Masjid Nabawi. Hatiku berdebar-debar menjejakkan kaki di Masjid Nabi ini, ku mulakan dengan memberi salam kepada Nabi Junjungan dan sahabat-sahabat baginda yang disemadikan di dalam masjid ini iaitu Saidina Abu Bakar RA dan Saidina Umar RA. Kami sseterusnya melakukan solat Tahayutul Masjid dan Solat Dhuha. Hajat kami untuk ke Raudhah tidak kesampaian kerana waktu yang dikhaskan untuk jemaah wanita telahpun tamat. Pada masa ini, jemaah wanita dibenarkan memasuki kawasan Raudhah pada jam 7 hingga 11 pagi dan dari jam 2 hingga 3 petang sahaja.

Kami akan berada di Madinah selama 8 hari sebelum bertolak pulang ke Malaysia. Waktu ini masih ramai jemaah dari negara India, Pakistan dan Indonesia di sekitar Madinah. Waktu solat sentiasa penuh sesak dengan jemaah sehingga agak sukar untuk melakukan sujud dan duduk tahiyat akhir dengan selesa dan sempurna.Baiknya Masjid Nabawi ialah jemaah wanita dan jemaah lelaki diasingkan dengan pintu laluan masuk yang berbeza. Polis wanita yang bertugas di pintu masuk pula boleh bertutur Bahasa Melayu yang mudah seperti 'Masuk..masuk lagi' atau "Depan...pergi depan" semasa mengarahkan jemaah bergerak ke saf hadapan.

Sepanjang berada di sini, kami disarankan untuk tidak berhenti berselawat kepada junjungan kita, Nabi Muhammad SAW yang disemadikan di masjid yang indah ini.

No comments: