Monday, May 10, 2010

Beijing Pertemuan Moden dan Traditional (30 Januari 2010)

Di Dataran Tiananmen

Forbidden City atau Muzium Istana

Salji di Forbidden City

Stadium Sarang Burung

Pagi-pagi lagi kami sudah menunggu di lobi hotel dengan pakaian tebal masing-masing. Lengkap dengan sarung tangan, topi dan mafla. Cuaca begitu dingin, mencecah -6 Celcius. Bas terpaksa di pasang heater. Setiap kali berbual, wap akan keluar berkepul-kepul dari mulut.

Destinasi pertama pagi ini ialah Dataran Tiananmen. Dataran ini dianggap kawasan lapangan terbuka yang paling luas terletak dalam kawasan perbandaran, diangarkan seluas 40 hektar persegi. Di sinilah Mao Zedong melakukan Perisytiharan Republik China pada tahun 1949. Malah di sini juga sering dijalankan perbagai upacara perbarisan ketenteraan sempena sambutan kebesaran negara. Namun di mata dunia Dataran Tiananmen diingati sebagai tempat berlakunya pertumpahan darah yang dahsyat pada tahun 1989 apabila begitu ramai penunjuk perasaan ditembak oleh tentera kerajaan. China mengambil masa yang lama untuk memulihkan imejnya dan kini Beijing berjaya menjadi sebuah kota pelancongan yang berkembang pesat.

Kami menghabiskan masa bergambar di hadapan gambar Mao Zedong yang besar. Kami menjadi tumpuan pelancong lain yang tidak putus-putus turut mengabadikan gambar kami dalam kamera mereka. Agaknya kami dilihat begitu unik, kumpulan Muslim yang mempunyai pelbagai bentuk wajah, Melayu, iras China dan iras India. Itulah harmoninya rakyat Malaysia.

Seterusnya kami bergerak menuju ke Forbidden City atau kini dikenali sebagai Muzium Istana. Kompleks seluas 720 ribu meter persegi ini merupakan kompleks istana paling besar di dunia dan merupakan pusat pemerintahan Dinasti Ming dan Qing dari tahun 1368 sehingga 1911. Terpesona melihat bagaimana pada abad-abad yang lalu manusia tanpa bantuan teknologi moden mampu membina kompleks istana yang begitu besar, indah, teratur dan teguh. Kompleks ini terdiri dari dari dua lapisan iaitu lapisan luar yang merupakan tempat aktiviti pentadbiran manakala lapisan dalam merupakan tempat kediaman Maharaja dan ahli keluarga. Terdapat 9,999 buah bilik di istana ini.

Menurut Encik Anuar dari permulaan Dataran Tiananmen di utara sehingga ke pintu keluar Forbidden City di selatan, kami telah berjalan lebih dari 7 kilometer. Memandangkan kompleks ini begitu besar, kami hanya melintasinya secara sepintas lalu dan singgah di tempat-tempat yang menarik sahaja.

Seterusnya kami makan tengah hari di sebuah lagi Restoran China Muslim. Setelah hampir 6 jam terdedah kepada udara sejuk mencecah tulang hitam, kami menjadi begitu lapar. Sekejap sahaja makanan panas yang dihidangkan selesai kami makan.

Setelah itu kami berhenti solat di sebuah masjid yang kecil tetapi sangat terjaga rapi iaitu Masjid An Hua Qiao. Terasa begitu nyamannya mengadap Allah dalam masjid ini dengan dikelilingi oleh saudara Muslim berbangsa China. Walaupun kami tidak dapat berkomunikasi antara satu sama lain, tapi senyuman ikhlas serta ucapan salam yang diberikan sudah cukup membayangkan betapa mereka meraikan kedatangan kami.

Destinasi seterusnya ialah Dizhen Silk Store. Di sini kami ditunjukkan proses dari penternakan ulat sutera sehingga kepada siapnya helaian kain sutera yang mewah. Begitu rumit sekali prosesnya. Beberapa ahli rombongan telah membeli kain sutera untuk dibuat pakaian, cadar dan selimut sutera.

Kami kemudiannya bertolak ke Stadium Sarang Burung. Di sinilah berlangsungnya Sukan Olimpik ke-29 pada tahun 2008. Struktur stadium ini adalah terdiri daripada batang-batang keluli yang begitu teguh. Bersebelahan stadium ini ialah Pusat Akuatik Beijing yang juga mempunyai rekabentuk yang unik. Udara petang begitu dingin dan ramai ahli rombongan berserta pelancong lain yang mengambil kesempatan berjalan di atas permukaan tasik yang beku di hadapan stadium ini.

Kami seterusnya bertolak ke Beijing Theater untuk menyaksikan pertunjukan akrobatik. Seram sejuk menyaksikan aksi-aksi berani anak-anak muda yang begitu terlatih melompat, memanjat, bergayut, mengangkat berat dan sebagainya.

Destanasi terakhir hari ini makan malam di sebuah Restoran China Muslim Zhinjiang. Menu malam ini agak pedas dan menepati selera kami dari Pulau Pinang. Walaupun jam baru pukul 7, tetapi di luar cuaca begitu gelap seolah-olah jam 8 malam di Malaysia.

Sekembali di hotel, jam baru pukul 8. Kami mengambil keputusan untuk keluar membeli barangan keperluan Supermarket Ito Yokado. Begitu sukar untuk berinteraksi dengan pemandu teksi dan penjual supermarket yang rata-rata tidak tahu berbahasa Inggeris. Terpaksa kami menulis di atas kertas atau menggunakan isyarat tangan sahaja. Supermarket di sini ditutup pada jam 10 malam. Kami bergegas membeli keperluan masing-masing. Aku dan Abah membeli sebuah kamera Sony dan Nescafe 3 in 1. Setelah 2 hari di sini aku mula ketagihan kafein memandangkan minuman yag dihidangkan semasa makan pagi, tengahari atau malam hanyalah teh Cina yang tawar.


No comments: