Monday, May 31, 2010

Kenduri di Felda Sungai Kelamah

Rombongan dari Utara meraikan mempelai

Gadis pingitan membawa hantaran

Ini kali pertama aku ke Gemas. Di luar jangkaan ku, Gemas merupakan sebuah pekan yang lengkap dengan semua kemudahan asas. Ada 3 bank utama di sini iaitu Maybank, Bank Simpanan Nasional dan Public Bank. Ada hotel dan rumah rehat. Paling terkenal ialah Stesen Keretapi Gemas yang masih mengekalkan bentuk asalnya.

Kami menginap di Hotel Tropicana Gemas yang terletak dalam deretan rumah kedai. Hotel ini baru dibuka dan semua kelengkapan di dalamnya masih baru. Tilam dan bantalnya masih keras, tualanya masih segar, lantainya masih bersih. Kemudahan yang disediakan di bilik sangat asas seperti ada pendingin udara, mandian panas dan sejuk serta peti televisyen. Tiada peti sejuk, tiada telefon dan kemudahan membancuh air panas. Tetamu diberi air mineral secara percuma. Tetapi aku dan anak-anak tidak merungut asalkan bilik bersih dan selesa, kemudahan yang ada sudah memadai dan sepadan dengan harga yang dikenakan.

Pada hari pertama kami di sana (Sabtu 29 Mei 2010), kami menghadiri majlis akad nikah yang diadakan pada jam 5 petang di rumah pengantin perempuan di Felda Sungai Kelamah yang terletak kira-kira 10 kilometer dari hotel. Pihak pengantin lelaki datang dengan 7 buah kereta. Majlis berjalan dengan sederhana dan kami terhibur dengan telatah Tok Kadhi yang peramah dan kelakar. Selesai majlis akad nikah, kami menjamu selera dengan nasi puteh berlauk rendang ayam kampung, gulai pisang, sambal tumis ikan bilis dan ayam masak lemak cili padi. Pedas tapi sedap. Kebetulan pula perut memang lapar setelah menempuh perjalanan beratus batu dari utara sejak jam 7 pagi lagi.

Pada hari kedua, kami tiba di rumah pengantin perempuan dengan membawa pengantin lelaki berserta 9 dulang hantaran. Untuk anak saudara ini, aku dan Abah menyediakan hantaran berupa sejadah. Setiba di rumah pengantin perempuan, kami diiringi pukulan kompang masuk ke dalam rumah untuk majlis bersanding dan merenjis. Aku paling segan bila disuruh merenjis. maklumlah..perlu tertonggeng-tonggeng mengambil air mawar, lepas itu bunga rampai dan lepas itu beras kunyit. Bayangkan betapa tetamu perlu memandang kepada "bumper" kita. Aduhhh.

Selesai bersanding tiba saat yang ditunggu-tunggu iaitu menjamu selera di meja pengantin. Hidangan meja pengantin tentulah istimewa dengan nasi minyak, lauk ayam rendang, gulai daging, udang goreng, hati masak kicap, sayur campur, tapai pulut dan buah-buahan.

Kami bertolak meninggalkan rumah pengantin perempuan tepat jam 3 petang untuk menuju destinasi masing-masing. Ada yang bertolak balik ke Pulau Pinang atau Kedah, ada yang singgah di Nilai dan ada yang singgah di Shah Alam.

Buat Hurman dan Monaliza...selamat pengnatin baru dan selamat menempuh alam berumahtangga.